.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
به مناسبت هفته بسیج :
واکاوی روند مذاکرات ژنو 3 در دانشگاه گیلان

به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج واکاوی روند مذاکرات ژنو سه به همراه پرسش و پاسخ دانشجویی با حضور " رضا سراج " رئیس مرکز مطالعات راهبردی تابان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر، رضا سراج شب گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه گیلان در تالار حکمت در خصوص واکاوی مذاکرات ژنو سه اظهار داشت: موضع دولت و ملت ایران نسبت به مذاکرات و تیم دیپلماتیک کشور یک موضع حمایتی است و ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده و مفاد مذاکرات، نگاه طرف مقابل نیز بصورت موشکافانه بررسی می شود.

وی افزود:حمایت ملی از تیم اصلی مذاکره کننده ایرانی موجب می شود زیاده خواهی های طرف مقابل فزونی پیدا نکند.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی تابان با اشاره به دلایل آمریکا و گروه 1+5 برای مذاکره با ایران اظهارداشت: به گفته واشنگتن پست سال 2013 سال فاجعه آمیزی برای سیاست خارجی آمریکا بوده و آمریکا سعی می کند این سال را با یک دستاورد که مذاکره با ایران است به پایان برساند.

سراج همچنین مسائل مربوط به کشور سوریه ،افشاگری اسنودن و اختلاف با روسیه و جاسوسی آمریکا از متحدانش را از جمله شکست های این کشور در سال 2013 عنوان کرد.

یک میلیارد و 630 میلیون شنود از شهروندان و مقامات ایرانی

وی با بیان اینکه یک میلیارد و 630 میلیون شنود از شهروندان و مقامات ایرانی از سوی کشور آمریکا صورت گرفته است، اذعان داشت:هیچ کشوری به اندازه ایران هدف شنود آمریکا نبوده است.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی تابان مشکلات اقتصادی پیچیده و تعطیلی چند روزه دولت فدرال آمریکا را از دیگر فجایع اتفاق افتاده در این کشور عنوان کرد که دولت آمریکا باید بردی پیدا کند تا این سال فاجعه آمیز را با آن پشت سر بگذارد بدین جهت هدف گذاری دولت آمریکا، برد دیپلماتیک در ماجرای انرژی هسته ای ایران بود.

وی در تعریف مدیریت ادراک و برداشت تصریح کرد:مدیریت ادراک و برداشت در ابتدا یک علوم آمریکایی، انگلیسی و سیر تکامل جنگ روانی است و یکی از سطوح عالی جنگ نرم  است.

سراج ادامه داد: ادراک، تصویری است که از یک طرف برای ایجاد استدلال در طرف دیگر ساخته می شود با این روش می خواهند بازدارندگی و اشتیاقی در یک طرف ایجاد کنند تا طرف مقابل میل پیدا کند و یا ترغیب شود که انجام ندهد و اگر این اتفاق بیافتد روی ادراک طرف، مدیریت کرده اند.

وی عنوان کرد: امروز شاهد جنگ ادراک در سطوح استراتژیک هستیم و این مدیریت ادراک و جنگ روانی روی مسئولان و نخبگان کشور است.

 رئیس مرکز مطالعات راهبردی تابان متذکر شد: مدیریت برداشت معنا بخشی، تغییر و تفسیر از پدیده ها است.

دلیل آمریکا از هدف گذاری بر برد دیپلماتیک ایران متاثر از ادراک آنها نسبت به ایران است

وی در ادامه با بیان اینکه دلیل آمریکا از هدف گذاری بر برد دیپلماتیک ایران ناشی از ادراک آنها نسبت به کشور ایران است، گفت: دولت آمریکا به این نتیجه رسید که انتخابات ایران متاثر از تحریم ها و دولت جدید، دولتی متاثر از تحریم هاست و  اگر به دولت جدید فشار وارد کند یکی پس از دیگری از خاکریزها عقب نشینی می کند در چنین شرایطی دولت ایران باید مذاکره می کرد.

 سراج اشاره کرد: دیپلماسی محل عمل است و هر دولتی شیوه دیپلماتیکش را خودش تعیین می کند اما ادراک آمریکا این بود که مذاکره دولت ایران از سر ضعف و اثر بخشی تحریم ها است.

 وی در خصوص موضع رهبر معظم انقلاب و نرمش قهرمانانه افزود: رهبر انقلاب با موضع نرمش قهرمانانه و حمایت ملی از تیم مذاکره کننده نشان داد که یک عزم ملی پشت مذاکره وجود دارد تا مذاکره تبدیل به یک شکاف ملی نشود که در آن ادراک دشمن برای وادار کردن دولت به عقب قویتر شود.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی تابان تاکید کرد: نرمش قهرمانانه به دولت ایران اطمینان داد که می تواند انعطاف داشته باشد و یک عزم ملی و حمایت ملی است.

وی گفت: تیم مذاکره کننده ایرانی گام اعتماد سازی برداشت که این گام به نوعی محدود کردن برنامه های آینده و پیشرفت فناوری هسته ای بود اما در مقابل این گام ایران، دولت آمریکا خاکریز خود را جلوتر کشید و در مذاکرات سه هدف راهبردی اعم از معنا داری، شفافیت و راست آزمایی را مطرح کرد و می توان گفت این سه کلید واژه از اهداف راهبردی آمریکا در موضع هسته ای ایران است.

سراج در ادامه با بیان اینکه بر اساس ادراک شکل گرفته آمریکا ایران نیازمند لغو تحریم ها است، تصریح کرد: دولت آمریکا با این ادراک مسئله معنا داری که چرا ایران به دنبال فناوری هسته ایست  را مطرح کرده و این برای آنها یک گام به جلو است.

وی گفت: دولت آمریکا سه هدف راهبردی را برای مذاکرات تعیین کرده که متوقف سازی ای، معکوس سازی و در نهایت برچیدن برنامه هسته ای از جمله این سه هدف هستند.

دولت آمریکا غنی سازی آزمایشگاهی را برای ایران به رسمیت نمی شناسد

رئیس مرکز مطالعات راهبردی تابان با تاکید بر اینکه باید با عزم و اراده ملی ادراک دولت آمریکا و گروه 1+5 را تغییر دهیم متذکر شد: سخنان اخیر رهبر کبیر ایران و مراسم راهپیمایی 13 آبان در تغییر ادراک آنها موثر بوده است و متوجه تغییر محاسبات آنها شدیم.

وی اظهار داشت: برای نیل به سه هدف مذکور، راهبرد آمریکا در گذشته فشار، مذاکره بود و در حال حاضر راهبرد آنها تعامل، فشار است البته اعلام می کنند که گزینه نظامی روی میز است و اعتقاد دارند که تعامل ایران را در دراز مدت دچار تغییر می کند.

سراج یادآورشد: آمریکا تا آخرین گام تحریم ها را لغو نمی کند بلکه 95 درصد تحریم ها باقی می مانند و تنها پنج درصد تحریم ها را تغییر می دهند.

وی اشاره کرد: دولت آمریکا 9 گام را در نقش راهبرد مشخص کردند که پنج گام به متوقف سازی، سه گام به معکوس سازی و یک گام به برچیدن برنامه هسته ای مربوط می شود.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی تابان همچنین وادار کردن ایران به کاهش ماشین های سانتر فیوژ درکشور، تعلیق غنی سازی اورانیوم 20 درصد، تعیین سقف برای حجم اورانیوم غنی شده پنج درصد، تبدیل انباشته 20 درصدو توقف بکارگیری سانترفیوژهای نسل جدید را از گام های آمریکا در خصوص متوقف سازی برنامه هسته ای عنوان کرد و افزود: تیم مذاکره کننده با رعایت حکمت، عزت و مصلحت می تواند از خود نرمش قهرمانانه نشان دهد این ونرمش قهرمانانه به دولت اجازه می دهد تیم مذاکره کننده برای منافع ملی تدبیر داشته باشد.

وی تصریح کرد: تبدیل به راکتور عادی و تعطیلی تاسیسات آب سنگین اراک، تعطیلی سایت فردو و پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران از گام های معکوس سازی برنامه هسته ای ایران از سوی آمریکا است.

سراج با تاکید بر اینکه دولت آمریکا غنی سازی آزمایشگاهی را برای ایران به رسمیت نمی شناسد، گفت: اگر دولت آمریکا به معکوس سازی دست یابد به یقین دسترسی به هدف راهبردی سوم یعنی برچیدن برنامه هسته ای میسر می شود.

وی در خصوص تبدیل راکتور اراک متذکر شد: تبدیل راکتور اراک موجب می شود ایران نتواند رادیو داروتولید کند در حالیکه 830 هزار نفر بیمار دارای بیماری خاص در کشور هستند که از این دارو ها استفاده می کنند علاوه بر این عمر مفید راکتور تهران رو به پایان است و باید از تاسیسات اراک جهت تولید رادیو دارو استفاده کنیم.

انرژی هسته ای آینده علمی کشور است

رئیس مرکز مطالعات راهبردی تابان اذعان داشت: پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران موجب می شود سرزده و بدون هماهنگی تحت عنوان بازرسی از همه پروژه ها بازدید کنند و در یک کلام تمامی پیشرفت های ایران باید در اتاق شیشه ای آن ها انجام شود و با پذیرش پروتکل الحاقی امنیت ملی ایران به خطر می افتد.

وی تاکید کرد: پذیرش معکوس سازی تضعیف امنیت ملی، وابستگی دائمی ایران در تولید رادیو داروها، هدر رفتن منابعی که تاکنون هزینه شده بویژه شهادت دانشمندان هسته ای و عقب نشینی ایران را به دنبال خواهد داشت.

سراج گفت: برای رسیدن به اهداف مذکور و اجرای 9 گام، دولت های آمریکا، فرانسه، انگلیس و رژیم جعلی اسرائیل هر کدام نقشی را بازی می کنند.

وی افزود: در خصوص برنامه هسته ای ایران ایجاد عزم ملی در حمایت از تیم مذاکره کننده، رصد هوشمندانه مذاکرات و جلوگیری از عدم تحقق معکوس سازی نقش اساسی دارند.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی تابان با اشاره به هوشیاری جوانان در بحث انرژی هسته ای تصریح کرد: انرژی هسته ای آینده علمی کشور است، جوانان و دانشگاهیان برای حفظ این موقعیت باید هوشیار باشند.

وی همچنین مطالبه گری را در تقویت و تشویق و ترغیب تیم مذاکره کننده ایرانی مهم دانست و گفت: بازخوانی پرونده مناسبات ایران و آمریکا، چرایی بی اعتمادی به آمریکا، حمایت از تیم مذاکره کننده ایرانی و غیره برای دولت آمریکا نفس گیر است.

تقویت روحیه استکبار ستیزی در دانشگاه ها

سراج تاکید کرد: فضای دانشگاه ها نباید یک تماشاچی باشند بهترین حمایت در دانشگاه ها از برنامه هسته ای ایران می تواند با تقویت روحیه استکبار ستیزی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این نشست دانشجویان دانشگاه گیلان سئوالات، پیشنهادات و راهکارهای خود را در خصوص برنامه هسته ای ایران و تیم مذاکره کننده بیان کردند. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.104 seconds.